LET OP! Mijn agenda is vol. Momenteel neem ik géén nieuwe opdrachten aan. Op de wachtlijst komen? Klik hier!

CUSTOM BOOK
COVER DESIGN

I’ve got you covered!

CUSTOM BOOK
COVER DESIGN

I’ve got you covered!

CUSTOM BOOK
COVER DESIGN

I’ve got you covered!

HÉ, SELFPUBBER SCHRIJVER CREATIEVELING !

HÉ, SELFPUBBER SCHRIJVER CREATIEVELING !

Je denkt er dus over na om je boek in eigen beheer uit te geven, super dapper, maar vooral: heel erg leuk! Je hebt zelf de regie in handen, en maakt zelf de beslissingen. Ik begrijp dat je vragen hebt, die had ik ook toen ik voor het eerst zelf mijn boek in eigen beheer uitbracht. Om je verder op weg te helpen met het maken van bepaalde keuzes, licht ik hieronder toe waar je allemaal rekening mee moet houden als je je boek in eigen beheer gaat uitbrengen.

Drukmogelijkheden

POD
Je hebt twee manieren van drukken als je je boek in eigen beheer uitbrengt. POD, ofwel, Printing on Demand, is een van de meest gekozen methoden. Online platformen (zoals PumboBrave New Books, Amazon en Mijnbestseller) bieden deze optie o.a. aan. Maar wat is POD nou precies?

Bij POD wordt je boek pas gedrukt als er een exemplaar wordt verkocht. Het duurt dan iets langer voordat je boek bij de lezer is, maar hierdoor hoef je niet vooraf te investeren in een grote oplagen van boeken en loop je ook niet het risico dat je met een grote berg boeken blijft zitten.

Voordeel: je maakt geen verlies
Nadeel: je maakt (bijna) geen winst

Drukmogelijkheden

POD
Je hebt twee manieren van drukken als je je boek in eigen beheer uitbrengt. POD, ofwel, Printing on Demand, is een van de meest gekozen methoden. Online platformen (zoals PumboBrave New Books, Amazon en Mijnbestseller) bieden deze optie o.a. aan. Maar wat is POD nou precies?

Bij POD wordt je boek pas gedrukt als er een exemplaar wordt verkocht. Het duurt dan iets langer voordat je boek bij de lezer is, maar hierdoor hoef je niet vooraf te investeren in een grote oplagen van boeken en loop je ook niet het risico dat je met een grote berg boeken blijft zitten.

Voordeel: je maakt geen verlies
Nadeel: je maakt (bijna) geen winst

Oplagen
In het begin koos ik zelf voor POD, omdat ik nog niet goed wist wat ik aan het doen was. POD is fijn als je geen risico’s wil nemen, maar tegenwoordig kies ik ervoor om mijn boek vooraf in oplagen te drukken. Dat betekent dat je moet investeren. In oplagen drukken kan spannend zijn, maar geloof me, als je het goed doet, haal je je winst eruit! Wees wel realistisch. Laat niet meteen 500 of 1000 boeken drukken als je onderwerp niche is en je niet zo’n groot bereik hebt op de digitale kanalen. Realistisch is 100 tot 200 stuks als je nog onbekend bent. Wel is het zo dat, hoe meer je laat drukken, hoe goedkoper het wordt. Maar als je bijvoorbeeld 200 stuks laat drukken, zou je ongeveer 4/5 euro per boek kwijt zijn. Als je je boek dan kunt verkopen voor €15,- of €20,- euro, heb je wel veel meer winst! En hou er ook rekening mee dat als je gaat investeren in je boek (wat aan te raden is) en je een redacteur, corrector en vormgever in de hand gaat nemen, je die kosten eruit moet halen. Bij een POD is dat bijna onmogelijk, met Oplagen is het bijna vanzelfsprekend dat je die kosten eruit haalt, mits je de promotie en marketing goed doet.

De meeste uitgevers en selfpubbers die kiezen voor deze methode, laten de boeken vaak niet in Nederland drukken. Het papier is hier te duur. Drukkerijen in Polen hebben de voorkeur. Deze zijn goedkoper, bieden vaak nog betere kwaliteit en verzending is meestal gratis of heel laag.

Voordeel: je hebt een voorraad en kunt deze overal neerleggen. Ook haal je meer winst uit je boeken
Nadeel: je hebt het risico dat je met een berg boeken blijft zitten als je niet goed bent in marketing en promotie

Belang van professionaliteit: Redactie, correctie en vormgeving

Selfpubbing heeft (hoe jammer het ook is) niet altijd zo’n goede naam. Dat komt omdat veel selfpubbers zich meestal niet goed verdiepen in het maken van een boek. Je bent dan vaak zo enthousiast, dat je geneigd bent een tunnelvisie te creëren. Schrijven, omslag maken, drukken. Klaar. “Mijn boek verkoopt zichzelf wel.”

Helaas werkt dat in de praktijk niet zo. Het zou je echt wel lukken om je boek te maken en te laten drukken, maar als er geen corrector en redacteur (denk ook aan proeflezers) aan te pas zijn gekomen, staat je boek al snel vol spelfouten, kromme zinnen en is je cover ook niet om over naar huis te schrijven. Ik weet dat het verhaal jouw kindje is en dat je er beschermend over bent. Feedback krijgen is lastig, want het kan voelen als een persoonlijke aanval, maar echt, ookal denk je bij de term ‘selfpubben’ dat je het ook echt helemaal zelf moet doen, is vaak het tegenovergestelde waar. Selfpubben doe je met anderen. Tenzij je het schaap met de vijf poten bent en dus goed bent in én schrijven, én vormgeven, én taal, én kennis hebt van redactie en correctie, en marketing. Neem je werk serieus en besteed dit uit. Kritiek achteraf is altijd veel pijnlijker dan kritiek tijdens het proces. Achteraf kan je niks meer veranderen, en dan is je boek al de wereld in gestuurd. Voorkomen is beter dan genezen.

Voordeel: je boek wordt er beter van
Nadeel: geen

Bron: Freepik

Hardcover, e-book of paperback

Oké, je manuscript is klaar en je hebt deze laten corrigeren door een corrector en laten nakijken door een redacteur. Super goed gedaan! Nu is nog de vraag, hoe wil je dat het boek eruit komt te zien? Kijk eerst naar het genre dat je hebt geschreven. Jeugdboeken hebben vaak een harde kaft (hardcover), terwijl thrillers vaak weer een zachte kaft hebben (paperback of softcover). Young Adult-boeken hebben beiden, al zijn er voor elk genre Young Adult-boeken ook weer verschillende voorkeuren. Je kan natuurlijk ook kiezen om het digital-only te doen, en alleen je boek als e-book uit te brengen.

Voordat je je boek laat opmaken (het binnenwerk) is het van belang dat je een drukker hebt gevonden. Het maakt dan niet uit of het een POD-drukker is of een Oplagen-drukkerij. Zorgt dat je je drukker hebt. Deze drukker kan namelijk advies geven in het formaat van je boek. Een hardcover formaat is weer anders dan een paperback. Sommige formaten zijn goedkoper, anderen weer duurder.

Heb je je formaat? Mooi! Dan kan je de vormgever contacteren. De vormgever heeft van jou informatie nodig over je boek. Welke stijl je wil, wat je wil uitstralen, etc. Met de aanleverspecificaties van de drukker, kan de vormgever beginnen met het binnenwerk van jouw boek, want er moet rekening worden gehouden met marges en bleed (afloop). Achteraf is dat namelijk bijna niet te veranderen.

Bron: Freepik

Cover

Nadat je binnenwerk klaar is, heb je ook het aantal pagina’s van je boek. Pas nu kan de drukker je de exacte aanleverspecificaties van je cover geven. Met het aantal pagina’s wordt de rug van je boek (spine) breder of dunner. Met deze nieuwe aanleverspecificaties kan de vormgever nu je cover maken.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je cover eerst te laten maken en dan pas je binnenwerk. Het nadeel hiervan is dat je de achterkant (met flaptekst) dan wel pas ziet als de vormgever je binnenwerk klaar heeft, omdat de volledige cover pas kan worden gemaakt als de vormgever alle specificaties heeft, dus ook de dikte van de rug van je boek. Het voordeel hiervan is dat je al eerder je boek kunt promoten op online- en offline kanalen.

Belangrijk! Kies een vormgever van wie de stijl aansluit bij je boek. Vormgevers hebben vaak hun eigen stijl. Doe onderzoek naar wat een vormgever maakt en of hij of zij aan jou verwachtingen kan voldoen. Let ook op: vertrouw een vormgever. Deze persoon heeft gestudeerd voor zijn of haar vak. Een selfpubber wil vaak veel te veel met de cover van een boek, heeft een heel beeld in zijn of haar hoofd (daar is de tunnelvisie weer). Maar weet ook, less is more en een vormgever die gespecialiseerd is in het ontwerpen van boeken, weet wat verkoopt en wat wel en niet mooi is aan een cover. Je moet je vormgever dit vertrouwen geven. Natuurlijk mag je hier en daar opmerkingen geven als je een bepaald element op je cover mist of niet mooi vindt, maar uiteindelijk moet je vertrouwen hebben in het proces. Vormgevers met hart voor boeken denken met je mee en willen het beste voor jou, maar ook voor zichzelf. Het is voor een vormgever niet fijn om hun naam op iets te zetten waarvan ze weten dat het eindresultaat niet iets is wat zal verkopen, of waar ze trots op zijn.

Bron: Eigen beeld

Promotie

Yes, je boek is in druk, of zelfs al geleverd! En nu? Promoten! Doe goed onderzoek naar je genre. Waar verkoopt je genre, wie is je publiek? Zit je publiek op Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok? Misschien wel op meerdere kanalen. Kijk eens naar andere succesvolle selfpubbers, hoe promoten zij hun boek? Sommigen sturen de boeken ook op naar bloggers of booktokkers. Let wel op dat je dit gratis moet doen. Laat mensen niet betalen voor een recensie exemplaar, dat zorgt namelijk niet bepaald voor een goede naam.

Je kunt ook magazines of kranten benaderen. Je kunt mensen een exemplaar sturen in ruil voor een quote of een gratis recensie, maar vooral met het doel: zichtbaarheid. Benader je lokale radio, je lokale boekhandel, etc. Voor selfpubbers is het vaak heel moeilijk om hun boeken in de boekhandel te krijgen. Dat lukt sowieso alleen maar als je een ISBN hebt, daarmee kopen boekhandels je boek in en kunnen mensen je boek vinden. Benader eerst eens je lokale boekhandel, die drempel is vaak een stuk lager en vaak vinden lokale boekhandels het ook leuk om lokale auteurs te promoten. Mits je boek er mooi verzorgd uitziet.

Andere vormen van promotie kunnen zijn:

  • Facebookgroepen (Let op, spam niet te veel. Deel vooral mee dat je een verhaal hebt geschreven. Lees ook de regels van de groepen door. Niet elke groep waardeert het als selfpubbers continue (of überhaupt) over hun boek schrijven om het te promoten.
  • Adverteren op META
  • Radio
  • Tijdschriften
  • Posters
  • Flyers
  • Website
  • Gratis promotiemateriaal voor boekevents (werkt vooral goed bij Young Adult-boeken)
Bron: Freepik

Drukwerk

Je kunt ook kiezen om leesexemplaren uit te delen. Zo kan je bijvoorbeeld de eerste hoofdstukken van je boek laten drukken in de vorm van een klein boekje, die je dan vervolgens kunt uitdelen aan lezers, boekhandels etc. In dat boekje kan je ook je website plaatsen, het ISBN-nummer en overige informatie, waardoor het kopen van je boek voor mensen makkelijker wordt.

Ik gebruik zelf altijd deze website om mijn promotiemateriaal te drukken. Let ook hier weer op aanleverspecificaties.

Bron: Freepik

Berekening

Maak voor jezelf een berekening. Wat heb je gekozen? POD of Oplagen? Hardcover of paperback? Welke corrector, welke redacteur, welke proeflezers en welke vormgever? Ga je nog investeren in promotie, drukwerk, etc.

Maak een excelbestandje met de kosten die je gaat maken tijdens dit uitgeefproces en het promotieproces. Zo zie je wat dit alles je gaat kosten, en hoeveel boeken je moet verkopen om uit de kosten te komen. Het is voor jezelf dan ook veel overzichtelijker en makkelijker om een prijs voor je boek te bepalen. Uiteindelijk moet het leuk zijn om je boek uit te geven en moet je op het einde niet in de schuld komen te zitten. Als je dit alles goed berekend, ben je er vrijwel zeker van dat jouw selfpub-avontuur een succes wordt!

Bron: Freepik

Veel succes met het uitgeven van je boek! Hopelijk heb je iets aan de tips. Mocht je nog vragen hebben, of ergens meer informatie over willen, schroom dan niet om vrijblijvend contact met me op te nemen. Ik help graag!